Polis Rekod RM15 Juta Penipuan Internet

on 17.7.13

Mangsa dan cara menipu dalam urusan internet

Sebanyak 850 kes jenayah siber membabitkan penipuan Internet telah direkodkan di Sarawak sejak tahun 2010 hingga 14 Julai lalu dengan nilai keseluruhan kerugian mencecah RM15.5 juta.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Sarawak, Superintenden Mohd Firdaus Abdullah berkata nilai kerugian paling tinggi yang direkodkan sepanjang tempoh itu adalah sejumlah RM1.3 juta dan yang paling rendah RM100.

Manakala dari segi umur, mangsa penipuan paling tua setakat ini berusia 89 tahun dan yang paling muda adalah 15 tahun.

“Walapun diketahui Internet banyak memberi kemudahan kepada kita, namun juga boleh menjadi perangkap yang boleh mendatangkan kemudaratan terutamanya apabila pengguna itu cuai dan tidak berhati-hati menjadikan mereka senang ditipu”

Menurut Firdaus, penipuan Internet bukan hanya boleh berlaku melalui seseorang yang dikenali di Internet tetapi juga dalam urusan beli-belah yang ditawarkan di Internet. - Borneo post

p.s 15.5 juta? banyak tu..boleh pergi haji 2000000 kali. klik sini penipuan main game pula.

Iklan Text :
1- Rahsia Mudah Hamil - Tips Kesuburan Untuk Wanita
2- Buat Duit dengan Kitab Teknik SEO
3- Panduan Video Lengkap Membina Blog WordPress Sendiri
4- Panduan Lulus MUET

Ranking: 5
Comments
10 Comments

{ 10 Komen... read them below or add one }

Abdul Halim Ismail said...

Banyak juga tu ya. Kena hati-hati, ada banyak penipu kat internet..


July 17, 2013 at 7:15 AM
diana said...

Kena bijak kawal diri dan situasi bila dah guna internet ni..maklum la dunia dihujung jari je..


July 17, 2013 at 7:50 AM
Sharinginfoz said...

banyak betul kes2 macam ni


July 17, 2013 at 8:09 AM
mrhanafi said...

internet paling mantap nak tipu orang..


July 17, 2013 at 9:26 AM
cahaya said...

naik gerun kita mendegarnya


July 17, 2013 at 10:28 AM
Mohd Ridzwan Abdullah said...

Hebat sungguh...mcm ni pun ada.


July 17, 2013 at 11:46 AM
daddydee jedi said...

wah tinggi juga angka tu..bahaya


July 17, 2013 at 4:38 PM
Admin said...

pembelian online belum sampai tahap matang lagi nih...


July 17, 2013 at 5:38 PM
Zul karnain said...

rm15 juta??tu baru sarawak..kalau malaysia..lagi berjuta-juta la..kena sentiasa berhati-hati dengan internet ni.


July 18, 2013 at 3:53 PM

Post a Comment

 
© Terbelog.com All Rights Reserved.